Top Social

ROBISZ MAKIJAŻ? MANICURE? ZRÓB BADANIA :-)

Jeśli jesteście czytelniczkami mojego bloga od dłuższego czasu to zakładam, że interesuje Was szeroko rozumiana tematyka urodowa. Większość z Was codziennie wykonuje makijaż, dba o paznokcie, włosy i ciało. Chodzicie na siłownię, basen, staracie się zdrowo odżywiać. Inwestujecie w nowe torebki, buty i ubrania. A może tak naprawdę o siebie zadbać i wykonać badania profilaktyczne? Często odkładamy ten temat na później, bo przecież nic nas nie boli i uważamy się za zdrowe, a to błąd. Sama byłam jedną z tych osób, które niechętnie odwiedzały lekarzy. W dzisiejszym wpisie opowiem Wam o badaniach, na które zawsze jest miejsce w moim terminarzu. A jak to jest z Wami?


BADANIE KRWI I MOCZU, SPRAWDZENIE POZIOMU HORMONÓW TARCZYCY 
__________
Na podstawie badania krwi i moczu lekarz jest w stanie odpowiedzieć na wiele pytań odnośnie naszego stanu zdrowia. Dowiemy się na przykład czy nie mamy anemii, jaki jest nasz poziom cholesterolu, cukru i w jakim stanie są nasze nerki. Lekarz może zlecić również oznaczenie poziomu hormonów tarczycy (TSH, FT4, FT3) i jeśli borykacie się z uporczywym wypadaniem włosów oraz złym stanem cery, albo zbyt niską/wysoką wagą, to z pewnością warto poprosić o takie badanie. Skierowanie na badanie krwi i moczu dostaniecie od lekarza ogólnego - w ramach ubezpieczenia zdrowotnego można je wykonać za darmo. Pobieranie krwi jest bardzo szybkie i w zasadzie bezbolesne (trwa kilka sekund). Jestem honorowym dawcą, więc pobranie tak małej próbki nie robi na mnie większego wrażenia, ale są osoby, które potrafią panikować na widok igły. Nie ma się czego bać, to trwa tylko chwilkę :-) Co do moczu, to przynosimy go do przychodni w jałowym pojemniczku, który dostaniecie od lekarza, albo kupicie w aptece. Jeśli lekarz nie zaleci inaczej, to przed takimi badaniami trzeba być zupełnie na czczo. Z wynikami udajecie się z powrotem do Waszego lekarza ogólnego i to on je zinterpretuje. Nie warto próbować ich rozszyfrowywać wraz z wujkiem Google, bo możemy się tylko niepotrzebnie zaniepokoić. 


CYTOLOGIA, USG PRZEZPOCHWOWE
__________
Kolejne badania, które każda kobieta powinna wykonywać regularnie szczególnie, jeśli rozpoczęła już współżycie. Wiele z nas bardzo boi się wizyty u ginekologa, a to przecież zupełnie normalna rzecz i nie ma powodów do strachu, a tym bardziej do wstydu. Jeśli krępujecie się lekarza mężczyzny, to zawsze można wybrać kobietę. Legendy mówią, że kobiety są trochę mniej delikatne i z mojego doświadczenia wynika, że coś w tym jest :-) Cytologia pozwoli zdiagnozować raka szyjki macicy, nawet jego wczesnym stadium. Czy wiecie, że Polska ma jeden z najwyższych wskaźników zachorowalności i umieralności na raka szyjki macicy w Europie? Z dziesięciu kobiet, u których codziennie wykrywa się w Polsce ten nowotwór, pięć umiera. Dlatego tak ważne jest, aby co roku odwiedzać ginekologa i robić cytologię. Badanie jest dosyć szybkie, ale może być nieco nieprzyjemne. Siadamy na fotelu, lekarz zakłada wziernik i specjalną szczoteczką pobiera materiał do badania, który umieszcza na szkiełku i utrwala specjalnym sprejem. Podczas badania możemy odczuwać lekkie szczypanie, ale podobno to dobry znak - oznacza, że komórki zostały dobrze pobrane i będą lepsze do zbadania. Na wynik czekamy około 2-3 tygodni, ale to zależy od konkretnego miasta. Warto wiedzieć, że nieprawidłowy wynik wcale nie jest końcem świata i nie musi oznaczać najgorszego, ponieważ rak szyjki macicy rozwija się przez kilka lat zanim zacznie zagrażać życiu. W wielu przypadkach jest całkowicie wyleczalny, ale ważna jest profilaktyka i regularne kontrole. Oprócz cytologii lekarz wykona też USG przezpochwowe, które umożliwia wykrycie raka jajnika czy torbieli. 


SAMOBADANIE PIERSI 
__________
Podczas wizyty u ginekologa możecie dowiedzieć się jak prawidłowo wykonać samobadanie piersi. To bardzo ważne, aby kontrolować, czy nie pojawiają się żadne podejrzane guzki i zgrubienia. Samobadanie piersi powinno się robić co miesiąc.


ZNAMIONA
__________
Po lecie warto wybrać się do dermatologa, aby zbadał wszystkie nasze znamiona, pieprzyki i plamki na skórze. Badanie jest bezbolesne i szybkie, a pozwoli odpowiedzieć na pytanie, czy na naszej skórze nie rozwija się czerniak. Sama jakiś czas temu szłam do dermatologa z tzw. "duszą na ramieniu", aby zbadać pewną zmianę. Odwlekałam tą wizytę, co było totalną głupotą i działaniem na własną szkodę. Na szczęście okazało się, że to tylko włókniak. Mogę go usunąć, ale nie jest to konieczne. We wrześniu z pewnością udam się na kolejne badanie, bo mam na ciele kilka pieprzyków, które chciałabym skontrolować. Jeśli lubicie się opalać, to tym bardziej warto być pod opieką dermatologa.  


OKULISTA
__________
Spędzacie dużo czasu przed komputerem? Oczy łzawią, pieką i są zaczerwienione? To wystarczający powód, aby minimum raz na dwa lata odwiedzić okulistę i sprawdzić, czy wszystko z naszym wzrokiem jest okej. Może potrzebne będą okulary, albo kropelki, a może lekarz zaleci odpowiednią suplementację. Do okulisty warto chodzić częściej, jeśli chorujecie na cukrzycę, nowotwory czy np. choroby układu nerwowego. 


SKALING I PRZEGLĄD ZĘBÓW
__________
Dentysta to mój ulubiony lekarz, ale jestem w stanie zrozumieć ten paniczny lęk przed wizytą. Wszystko zależy od naszych doświadczeń, jakie mamy z dentystami, a przeważnie są one dosyć przykre. Sama kiedyś padłam ofiarą dentystki-sadystki, która była bardzo niedelikatna, a do tego niemiła, ale na szczęście zdążyłam już o tym zapomnieć. Teraz chętnie chodzę na wizyty i odbywają się one zwykle co pół roku. Poddaję się wtedy skalingowi czyli oczyszczeniu zębów z kamienia. Lekarz robi od razu przegląd i sprawdza ewentualne ubytki. Pewnie niektórym osobom trudno w to uwierzyć, ale wizyta u dentysty może być całkowicie bezbolesna (znieczulenie), więc nie ma sensu odwlekać leczenia w nieskończoność. Warto dbać o zęby, aby posłużyły nam jak najdłużej.

***

Wiem, że w kwestii badań wiele osób ma skłonność do odwlekania i sama byłam tego żywym przykładem. Czy jest w tym sens? Oczywiście, że nie. Jeśli same o siebie nie zadbamy, to nikt tego za nas nie zrobi. Warto też przypominać naszym bliskim jak ważna jest profilaktyka, bo oni również mogą to bezsensownie odkładać na później. Cieszę się, że dzięki blogowi mam szansę od czasu do czasu wspomnieć o tak oczywistych sprawach i jeśli po tym wpisie namówię choć jedną osobę na wykonanie badań, to będzie mój sukces. Dziewczyny, dbajcie o siebie :-)

A jak to jest z Wami - badacie się regularnie czy raczej odwlekacie w nieskończoność


Zachęcam do śledzenia mojego konta na Instagramie (klik).

104 komentarze on "ROBISZ MAKIJAŻ? MANICURE? ZRÓB BADANIA :-)"
  1. Tak badania są ważne. I fajnie jest wprowadzić zasadę, że "mam urodziny, robię sobie prezent - kompleks badań" :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety u mnie w przychodni lekarz nie tak chętnie wypisze skierowanie wlasnie na zwykla krew i mocz. Musi zaplacic za nie z pieniędzy które dostanie od nfz. Jest wlascicielem przychodni. Ostatnio odmowil skierowania na krew dla mojego meza i musial robić wszystko prywatnie. Przykre ale prawdziwe

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również muszę płacić za wszystkie badania, nawet te podstawowe krwi i moczu. Lekarz nie chce wypisywać skierowania, uważa, że jestem młoda i mam czas na badania i żebym sobie nie wymyślała... Eh, nastolatką już dawno nie jestem, ale jakie to ma znaczenie? Gdy prosiłam o skierowanie na badania tarczycy to mimo wszystkich objawów usłyszałam, że jestem za młoda i mam się nie przejmować... Od dawna chodzę do specjalistów prywatnie, bo ponoć to lepszy wybór, ale po tym jak po trzeciej wizycie u kolejnego endokrynologa z polecenia usłyszałam, że wynik TSH ponad 5 (teraz pewnie wyższy) jest prawidłowy a ja jestem za młoda na tabletki to przyznam, że zniechęciłam się do lekarzy. Kilkaset złotych w błoto, a ja dalej wiem tyle co wcześniej. Najlepsza była prywatna wizyta u innego specjalisty, gdzie po wejściu lekarka na mnie nakrzyczała, że mnie nie przebada bo jest zmęczona a później będę musiała iść na inne badanie prywatnie i to nie ma sensu - za wizytę zapłaciłam, a Pani doktor krótko mówiąc mnie pogoniła...

      Usuń
    2. Niestety, ale mnie spotkało to samo. Na moją prośbę o skierowanie na badanie usłyszałam: " a jest pani chora? bo jak nic się nie dzieje, to nie dam skierowania".

      Usuń
    3. Na Twoim miejscu zmieniłabym lekarza i w ogóle przychodnię...masz prawo to zrobić a o swoje trzeba walczyć!

      Usuń
    4. Dziewczyny ja też uważam, że w takim wypadku trzeba zmienić przychodnie.

      Usuń
    5. Trzeba walczyć o swoje, zdrowie jest najważniejsze :-)

      Usuń
    6. Też miałam problem z uzyskaniem skierowania na jakiekolwiek badania. Dlatego kedy idę do lekarza po skierowanie to uwalniam fantazje i opowiadam jak mnie wszystko boli, jaka jestem słaba, szybko się męczę wypdają mi włosy itp, itd. Może to i przykre ale skuteczne :)

      Usuń
  3. Bardzo podoba mi się ten wpis i cieszę się, że powstał u Ciebie na blogu :) Dbanie o siebie to nie tylko przykładanie uwagi do makijażu i ubrań, ale też do zdrowia :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jako lekarz cieszę się bardzo z Twojego postu :) dziewczyny, badajmy się! Warto zrobić również USG piersi.
    PS. Jeśli lekarz nie chce wypisać skierowania na badania należy zmienić lekarza i przychodnie. Można to zrobić kilka razy do roku - bezpłatnie!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Badam się regularnie! Zamiastsamobadania piersi robię usg. Tylko znamion jeszcze nie badałam, koniecznie muszę naprawić ten błąd. Tyle ze mam bardzo dobre ubezpieczenie prywatne i lekarze wypisują mi wszystko co chcę...

    OdpowiedzUsuń
  6. Potwierdzam, że badania to bardzo ważna kwestia i powinna stać się rutyną każdej z nas. Nie wyobrażam sobie nie zrobić co jakiś czas morfologii.
    Pamiętam jak panicznie bałam sięswojej pierwszej wizyty u ginekologa, teraz się z tego śmieję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że każda z nas ma takie malutkie obawy przed wizytą, szczególnie u nowego lekarza :-)

      Usuń
  7. Dario możesz polecić jakiś krem do twarzy dla osoby o podobnej cerze do Twojej i zarazem kosmetyk do usuwania blizn po tzw. "nieprzyjacielach"? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jesli chodzi o blizny, to u mnie sprawdzają się tylko kwasy - glikolowy, migdałowy, a najlepiej THC ale to dopiero jesienią warto się za to zabrać. Co do kremu - na razie używam Clinique Moisture Surge w formie żelowej i jest super :-)

      Usuń
  8. Zdecydowanie się pod tym podpisuję!
    Niestety samobadanie piersi nie zawsze wystarczy aby wykryć zmianę, tak było w moim przypadku.
    Na szczęście podczas kontroli u ginekologa zrobiłam usg piersi o okazało się że jest guzek.
    Później onkolog, kolejne badania itd.
    Wczoraj miałam usuniętego drania teraz czekam na wynik histopatologiczny i mam cichą nadzieję że wszystko się dobrze kończy.
    Także dziewczyny badajcie się!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za Twój komentarz i trzymam kciuki za dalsze leczenie :-) Trzeba być dobrej myśli :-)

      Usuń
  9. Jestem mile zaskoczona, że pojawił się u Ciebie taki post. Ja również nie wyobrażam sobie nie robić badań kontrolnych.

    OdpowiedzUsuń
  10. Fajnie, że napisałaś o tak ważnych rzeczach. Dbanie o siebie to nie tylko dobry makijaż i nienaganna sylwetka ;-)

    glamlipstick.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Jako młoda lekarka jestem z Ciebie dumna :) za taki merytoryczny wpis i zaufanie lekarzowi (a nie google). Dodatkowo proszę Was Dziewczyny !!!!! PAMIĘTAJCIE DATĘ OSTATNIEJ MIESIĄCZKI !!! o ile kobiety regulujące płodność jeszcze jakoś się orientują to niewspółżyjące lub zabezpieczające się nie mają pojęcia.. a to jest kluczowe np dla rozpoznania niegroznych torbieli czynnościowych. Z całkiem młodymi dziewczynami jest jeszcze jeden problem.. dni cyklu liczą od dnia po miesiączce a nie od pierwszego jej dnia.
    Dario, jesteś bardzo mądrą i zdroworozsądkową kobietą. Gdyby wszystkie blogerki takie były to nie musiałabym walczyć z pacjentkami "pani nie ma racji bo na blogu wyczytałam...." itp
    Pozdrawiam. D.

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo pożyteczny wpis :) Zawsze warto zaufać lekarzowi i badaniom, szkoda że często trzeba za nie płacić, ale to inwestycja w nasze zdrowie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetny wpis wybieram się na badania już od dłuższego czasu a być może akurat wpis mnie zmotywuje :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja ostatnio zostałam zaciagnięta przez mame na badanie krwi i okazalo sie ze mam anemie, 26 jednostek zelaza przy minimalnych 50 😂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poczytaj na blogu Aniamaluje o soku z pokrzywy.

      Usuń
    2. Można też właczyć suplementację oraz przede wszystkim - zmienić dietę :-)

      Usuń
    3. Zmiana diety to najlepszy pomysł. W moim przypadku zadziałała również pita codziennie pokrzywa. Nie polecam suplementów z żelazem bo bardzo źle działają na żołądek :(

      Usuń
  15. Ja już od kilku lat badam się regularnie (mam wpisane badania w kalendarzu i pilnuję terminów) i mogę żałować tylko jednego - że nie robiłam tego wtedy, kiedy pojawiły się problemy, tylko z tym zwlekałam :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze, że w ogóle zareagowałaś, bo znam ludzi, którzy przez 30 lat nie mieli ani razu badania krwi...

      Usuń
    2. Też takich znam! 30 lat i nawet nie zna swojej grupy krwi. Przerażające

      Usuń
  16. Ja bardzo chciałam sobie zrobić różne badania już mając 17 lat, ale mieszkam w UK i angielski NHS każdych badań odmawia, a do ginekologa iść nie można chyba że wyśle nas lekarz z jakiegoś powodu. Jedyne co mi sprawdzili to testostern i jeszcze jakiś hormon na podstawie badania krwi bo mam od paru lat problemy z wypadaniem włósów a i nawet lekkim owłosieniem na twarzy - okazało się że te hormony nie pracują prawidłowo, ale stwierdzili że wypdające garściami włosy itd. to nie jest żaden problem i nicm i z tym nie zrobią.
    Ostatecznie musiałam urochomić wujka google i chyba trafiłam z 'samoleczeniem' bo sporo się poprawiło. Mimo to bardzo mi przykro że jako młoda osoba jednak mam problem, a nie mogę nawet uzyskać pomocy. Jak będę w Polsce to z pewnością się wybiorę, chociaż wolę nie myśleć ile będę musiała na to wybulić i dajmy na to że takie osoby koło 20tki nawet sobie finansowo nie mogą najczęściej na to pozwolić :/ W Polsce przynajmniej można za opłatą takie badania zrobić, a tu by trzeba jechać do kraju albo do innego miasta do polskiego lekarza na wizyty prywatne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niezłe jaja. Myślałam że w to w Polsce mamy najgorszy system :/

      Usuń
    2. To się zawsze tak wydaje a potem jednak swoje się chwali. Tylko że POlacy to jednak dbają o zdrowie w jakiś sposób i nie dają sobie w kaszę dmuchać, a Anglicy to koszmarnie schorowany naród niedbający o to i najwidoczniej służba zdrowia dopasowana jest do ich 'potrzeb'. Ja jeszcze miałam szczęście, że mi chociaż to sprawdzili i sama mogłam wywnioskować co jest bo poprzednia klinika odmówiła. Już zwierzęta mają więcej praw do opieki zdrowotnej niż ludzie -,-

      Usuń
    3. Tak i na wszystko paracetamol ;/

      Usuń
    4. Takie szczegółowe badania hormonalne są faktycznie w Polsce trochę drogie, ale jeśli masz problemy z owłosieniem i wypadaniem włosów, to naprawdę warto je wykonać. Zatem trzymam kciuki, aby podczas pobytu w Polsce wszystko ułożyło się po twojej myśli :-)

      Usuń
    5. Ja tez mieszkam w UK i mialam okropny problem z wypadaniem wlosow, zglosilam sie do przychodni, wyjasnilam w czym jest problem, jakie badania chce miec wykonane (wczesniej poczytalam co to moze byc) I na takie badania zostalam skierowana, bez zadnego problemu. Z nimi trzeba krótko i na temat, a jesli coś ci nie pasuje albo cię zbywają to zmieniasz lekarza. Każda przychodnia ma ich przynajmniej kilkunastu. Nigdy jeszcze nie zdażyło mi się, żeby lekarz czegokolwiek mi tutaj odmówił w ostatnich 10-ciu latach. Każdy wynik, badanie, historia choroby są do wglądu on-line. Nie poddawaj się, bo tutaj lekarze tez są dobrzy, życzę powodzenia, bądź uparta i walcz o swoje!!! Pozdrawiam

      Usuń
  17. Bardzo się cieszę że oprócz "banalnych" spraw typu paznokcie i kolor pomadki poruszasz tak ważne kwestie. W tamtym roku sama się zmusiłam bo wizyty u ginekologa i olazało się że mam małą torbiel. Lekarz zasugerował mi rownież wizyte u endokrynologa i bardzo dobrze bo okazało się że choruje na hashimoto, teraz już biorę leki. A zaczeło się od nieregularnyvh okresów, dlatrgo warto dla własnego spokoju się badać!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Torbiel może zniknąć samoistnie, trzeba ją obserwować :)

      Usuń
    2. Sama miałam taki przypadek i torbiel zniknęła po miesiączce samoistnie :-)

      Usuń
  18. Dziewczyny, polecacie jakiegoś ginekologa w Gdańsku ? Płeć nie ma różnicy , byłam już u paru i za każdym razem okazywali się gburowaci i niekompetentni,a za wizytę trzeba było płacić :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie w Gdańsku, ale w Gdyni przyjmuje dr. Jolanta Stasiak. Wizyty są płatne, ale pani dr poświęca bardzo dużo czasu, jest szczęgółowa i na pewno nie będziesz żałować. Gdybyś miała jakieś pytania daj znać magda_ewa@vp.pl

      Usuń
  19. Staram się badać regularnie :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Polecisz jakiś dobry eyelayner przede wszystkim trwaly na takie pogody upalne +tlusta cera ???😉

    OdpowiedzUsuń
  21. Dziewczyny, polecacie jakiegoś ginekologa w Gdańsku? Płeć nie ma znaczenia, chodzi o to by był(a) dociekliwy, a nie wypisywał recepty bo ma kontrakt.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżdżę do Koszalina, bo w Trójmieście trudno o "normalnego" lekarza... Ostatnio trafiam na samych krótko mówiąc konowałów. Siły brak na niektóre zachowania. Leczę się od ponad 3 lat u dr Majewskiej :) Polecam

      Usuń
    2. Polecam dr Jolanta Stasiak kompetentna, sympatyczna i naprawdę wie o czym mówi.

      Usuń
    3. Dr. Głodek przyjmuje w Invicie i w lux medzie- prywatnie i zapłacisz jeśli np. nie posiadasz prywatnej opieki medycznej z pracy, jednak gorąco go pole am, konkretny, empatyczny, delikatny, na pewno będziesz zadowolona. Ciężko się do niego dostać bo jest bardzo oblegany ale to dobrze świadczy. Pozdrawiam, M.

      Usuń
  22. Super, ze podejmujesz takie tematy i wykorzystujesz popularność bloga również do takich celów! :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Dzięki za ten post :*
    Anka

    OdpowiedzUsuń
  24. Dario a skąd ta biała sukienka którą miałaś na ostatnim zdjęciu z Insta? Nie mam tak kąta i nie wiem jak zapytać więc pytam tutaj. Bużka K.

    OdpowiedzUsuń
  25. A ja mam pytanie z innej beczki. Skąd case na telefon marmurkowy? Cudny *.*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kupiłam w H&M, ale po czasie muszę przyznać, że jest raczej kiepskiej jakości :-(

      Usuń
  26. Te badania są naprawdę ważne. Zawsze mamy coś ważniejszego di zrobienia ale każda urodomaniaczka powinna wiedzieć że podstawą piękna jest zdrowie, żaden kosmetyk- szampon, krem, nie pomoże jeżeli coś będzie nie tak u podstawy;) badajcie się! I dodam że rąk szyjki macicy wykryty wcześnie to jedyny w 100% wyleczalny nowotwór...

    OdpowiedzUsuń
  27. Wartościowy wpis. Chciałam tylko odnieść się do cytologii: niestety często mimo regularnego wykonywania tego badania choroba wykrywana jest późno. Wina leży po stronie nieodpowiedniego sprzętu, który nie pozwala na pobranie materiału z dostatecznie głębokich partii..niestety :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dodałabym jeszcze fakt, że za badania poniżej 25 roku życia wciąż trzeba płacić, dopiero powyżej są refundowane przez NFZ, a biorąc pod uwagę obniżenie się wieku pierwszego współżycia mogliby sobie darować ten limit wieku.

      Usuń
    2. Dużo jest absurdów jeśli chodzi o naszą służbę zdrowia, ale pocieszający jest fakt, że na świecie są gorsze systemy :/

      Usuń
  28. W ubiegłym roku odpuściłam sobie cytologię, w tym nie odpuszczę. A zawsze robilam co roku. Krew, mocz robie przynajmniej raz w roku. Dodam że warto, naprawdę WARTO zrobić sobie badanie na obecność wirusa żółtaczki typu C i B( anty HCV i HBS).Zwłaszcza jak często korzystacie z usług fryzjera i kosmetyczki. Niestety na to badanie nie dostaniemy skierowania, kosztuje chyba ok 35 zl. Ale dziewczyny, wiem co mówię, bo mam w rodzinie bliską osobę, która z powodu przez 30 lat (!) nie wykrytego wirusa typu C zachorowała na raka wątroby i przeszła przeszczep. Na szczęście wszystko dobrze się skończyło i dziś jest już zdrowa. Tak więc badajmy się na obecność żółtaczki, bo w naszym kraju lekarze zbyt często o tym zapominają, wręcz lekceważą problem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za Twój komentarz - słusznie zauważyłaś, że warto również wykonać i takie badanie. 35 zł to nie majątek, a może uratować życie :-)

      Usuń
  29. Ja badania krwi robie raz na kilka lat bo zawsze mdleje jak mi krew pobierają :/ tak się panicznie boje widoku krwi :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niektórzy tak mają niestety :-(

      Usuń
    2. Ja też mdlałam, aż w końcu babeczka, które mi pobierała krew zaproponowała, że może mi to zrobić na leżąco. Od tej pory tylko tak mi pobierają krew i nic złego się nie dzieje :)

      Usuń
    3. no właśnie jak już czuje jak mdleje to się kładę i jakoś jest mi lepiej :)ale i tak ciężko jest mi sie zmusić żeby tam iść bo wiem że będzie mi słabo :) za jakiś czas o dzidziusia będę się starać to wtedy będę musiała badania robić i jakoś to przeżyję heh:)

      Usuń
  30. Ja też lubię chodzić do dentysty :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Hej mam pytanie odnośnie samoopalacza;)
    Posmarowałem sie samoopalaczem kilka dni temu codziennie nawilzalam skore a mimo to schodzi mi on nie równomiernie mam troche plam co mam teraz zrobic zeby dalej cieszyć sie ładna opalenizna?
    Znowu zrobic peeling i ponownie samoopalacz czy musze czekać az do konca mi on zejdzie? Tyle ze ja chciałabym cały czas tak opalona prosze pomóżcie, jak np przez miesiac nakładać i dbać o ta opaleniznę zeby była ładna ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie wykonaj porządny peeling, nałóż dokładnie krem albo balsam nawilżający, najlepiej na noc. Następnego dnia po prysznicu ponownie samoopalacz. A jakiego samoopalacza używasz?

      Usuń
    2. Używam tego z avonu. A jak np posmaruje sie samoopalaczem potem codziennie skore nawilżam to za np 3 dni gdy chce powtórzyć aplikacje samoopalacza to znowu przed musze wykonać peeling? Ogolnie czy zawsze przed musze ten peeling robic gdy np samoopalacz chce nakładać 2-3 razy w tyg?

      Usuń
  32. Do raka szyjki macicy dodam więcej - jest to nowotwór rozwijający się latami i wykryty we wczesnym stadium niemal w 100% wyleczalny. W Polsce statystyka dotycząca późnej wykrywalności tego nowotworu jest przerażająca i niestety kobietki - same sobie jesteśmy winne. Cytologia przynajmniej 1x na 2 lata to nasz obowiązek !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele osób wciąż ma lęk przed poznaniem diagnozy, rozumiem to, ale trzeba sobie uświadomić, że co się odwlecze, to nie uciecze... niestety.

      Usuń
  33. Dario - bardzo pięknie, że piszesz o takich rzeczach jak badania profilaktyczne. Blogerki najczęściej pomijają takie kwestie, a nasze polskie media promują wszystko, tylko nie zdrowie. W USA każde dziecko wie jak rozpoznać udar mózgu, ze względu na bardzo powszechne i obrazowe reklamy telewizyjne. U nas, niestety, oglądamy jedynie reklamy płatków śniadaniowych, a na przyrodzie w szkole uczymy się cyklu rozwojowego żaby. Niby społeczeństwo wykształcone, a jednak nadal głupawe...

    OdpowiedzUsuń
  34. Wartościowy wpis, może choć kilka osób skłoni do zadbania o swoje zdrowie :)
    Badania robię regularnie, swojej rodzinie też :) Dawcą niestety być nie mogę (Hashimoto jako choroba z autoagresji wyklucza mnie z grona dawców), jednak w swoje 18 urodziny udałam się do punktu krwiodawstwa :) Chciałam zostać dawcą, jednak się nie udało.
    Warto jeszcze dodać, by nie szaleć z badaniami na własną rękę, zaufajmy lekarzom, zwłaszcza specjalistom. Wiem, że czasem ciężko trafić na dobrego lekarza, ale lepiej cierpliwie go szukać niż badać się na oślep. No i nie nadużywajmy wszelkich prześwietleń, usg, tomografów itd. - w dzisiejszych czasach już mówi się o przediagnozowaniu.
    Pamiętajmy też, że normy laboratoryjne określone są w oparciu o wyniki u ludzi zdrowych, są tylko pewnym odniesieniem dla lekarza - nie interpretujmy ich na własną rękę, nie wmawiajmy sobie choroby na podstawie jednego wyniku odbiegającego nieznacznie od normy.
    Pozdrawiam i dziękuję za ten wpis :)

    OdpowiedzUsuń
  35. ja chciałam skierowanie na kontrolną morfologię po ciąży i lekarz odmówił skoro żadnych dolegliwości nie miałam... a moja bratowa za granicą podczas całej ciąży nie miała ani razu badanej krwi ani moczu! jak raz dopomniała się skierowania to lekarka ją wyśmiała i zapytała, czy gdyby nie była w ciąży to też by sobie badania robiła... szok! takich mamy lekarzy... pewna znana mi osoba miała guzek po pachą, lekarz nie wysłał na żadne badania, kazał obserwować i przyjść gdy by zaczął się powiększać, pół roku później gdy szybko zaczął rosnąć okazało się, że jest to już przerzut z płuc... takich oto mamy lekarzy! :(

    OdpowiedzUsuń
  36. Mam pytanie nie na temat.
    Pod koniec maja użyłam henny senna (bezbarwna), aby wydobyć złoty odcień moich włosów oraz w celu poprawy ich kondycji. Dodam też, że był to pierwszy zabieg tego typu dla mnie, nigdy też nie farbowałam włosów. W instrukcji oraz w internecie poradzono, aby dodatkowo dodać sok z cytryny. Dodałam sok wyciśnięty z 1 bądź 2 cytryn (nie pamiętam dokładnie :(, ale niekóre dziewczyny dodają nawet 6!). Hennę nałożyłam na całe włosy, rozprowadziłam ją samodzielnie bardziej jak szampon, niż pasmo po paśmie jak przy farbowaniu. Hennę trzymałam zgodnie z instrukcją pod foliowym czepkiem kilka godzin... (chyba 6h (?)). Efekt po zmyciu był dość widoczny, włosy wydawały się nieznacznie grubsze (mógł być to również efekt placebo). Niestety po kilku dniach zauważyłam, że włosy przy przedziałku się przerzedziły :(... Zaczęłam zwracać większą uwagę i zauważyłam również, że na szczotce (tangle teezer) zostaje dość sporo włosów (prawie garść włosów, ale mam też bardzo długie włosy)... Również przy spinaniu włosów w koński ogon (invisibobble), odczuwam niewielki ból skalpu. Niestety wcześniej nie zwracałam większej uwagi na te sprawy (bo też nie miałam dużych z tym problemów), może tylko panikuje! Co robić?! Włosy stale wypadają (2 m-ce) i mam wrażenie, że niedługo zostanę łysa, jak tak dalej pójdzie :(!
    Ostatnio zrobiłam badanie krwi, tsh jest w normie, ale żelazo jest w dolnej granicy. Lekarka powiedziała, że wszystko jest ok i jestem kompletnie zdrowa i odesłała mnie do domu :(...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może po prostu dostałaś uczulenia od tej henny?

      Usuń
    2. Włosy umyłam po dwóch dniach (tak jak w instrukcji), po 2 miesiącach od nałożenia henny nadal wypadają... Czy to uczulenie może tak długo oddziaływać?

      Usuń
  37. nawet nie wiecie jak bardzo boję się wizyty u ginekologa i to nie chodzi o lęk przed wykryciem choroby, tylko przed rozebraniem...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie bój się!! Lekarze widzieli w ciągu całej swej kariery i jeszcze na studiach bardzo wiele, więc dla nich to żadna sensacja. :)

      Ja z kolei boję się panicznie dentysty :D Wolałabym 100 wizyt u ginekologa niż jedną u dentysty ! :D

      Usuń
    2. To czego się wstydzisz lekarze widzą po 100 razy dziennie. Normalna rzecz :))

      Usuń
    3. Ile masz lat? Pomyśl, że to jest praca tego ginekologa, widuje duużo pacjentek. Nie ma się czego wstydzić :)

      Usuń
  38. Witaj Daria, postanowiłam do Ciebie napisać bo borykam się z problemem, na który nie mam już pomysłu. WYPADANIE WŁOSÓW. Przeglądam Twoje posty na ten temat i mam nadzieje, że się z tym uporam. Badania krwi i tarczycy są w porządku. A włosy od chyba 3 miesięcy mi wypadają i są wszędzie. Zdejmuje je z dywanu, poduszek, szczotka jest co chwila pełna. Wystarczy, że przejadę ręką po całej długości i już mam kilka do kolekcji. Na razie wypróbowałam wcierkę z kropli żołądkowych (3 razy), bo tylko to miałam pod ręką. Zauważyłam, że moje włosy są mniej przetłuszczone i mam nadzieje, że w końcu się uspokoją. Jestem bliska płaczu jak widzę o ile mniej mam włosów na głowie. Ciężko mi z tym, jednak mam nadzieje, że wiedza, którą udostępniasz pomoże mi wrócić do normalności :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak wypadają włosy to warto zbadać też poziom testosteronu, a jeżeli wszystkie badania wyjdą ok to powinnaś zwrócić się do trychologa, żeby zbadać skórę głowy.

      Usuń
  39. Dziękuję Ci za ten wpis kochana :*

    OdpowiedzUsuń
  40. Mój rodzinny lekarz odmówił mi badań krwi mimo że cały czas mi słabo. Co mam zrobić? Mam 17 lat i nie mam się do kogo zwrócić :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zmienić lekarza! Pójdź do innego i wyraźnie poproś o badania bo jest Ci słabo.. Nie daj się zbyć po prostu.

      Usuń
  41. Super że piszesz o takich rzeczach i super że oddajesz krew :) Fajna babka z Ciebie.
    Pozdrowienia z Krakowa :)
    L.

    OdpowiedzUsuń
  42. A moim zdaniem warto jeszcze 5 wspomnieć o rakotworczym działaniu lamp do robienia hybryd,a mam wrażenie, że nikt nie zwraca na to uwagi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko że to byłoby nie na temat a po drugie nie ma badan potwierdzających rakotwórcze działanie lamp do hybryd...

      Usuń
  43. Dario widziałam Cię dzisiaj w Klifie w Gdyni!!! Boże jakie ty masz te włosiska cudowne <3 No i muszę powiedzieć że bardzo przystojnego chłopaka :D:D:D

    OdpowiedzUsuń
  44. Ja niestety zazwyczaj odwlekam :/ ale muszę nad tym popracowac i ogarnąć te sprawy :)

    OdpowiedzUsuń
  45. badam się regularnie i tak jak dziewczyny z lekarzami mam różne doświadczenia lepsze i gorsze. A ci prywatni wcale nie podchodzą do nas lepiej. O tym trzeba mówić głośno, że badania są ważne. Popieram. A ogólnego? trzeba mieć dobrą gadkę i badania zawsze zrobi :P

    OdpowiedzUsuń
  46. bardzo ważny post! ja mam badania w zasadzie co miesiąc, a co pół roku ląduje w szpitalu (no ale coż.. przewlekle chora jestem), więc jak widzę osoby które się w ogóle nie badają, nawet kiedy coś się dzieje, mam ochotę zaciągnąć ich za ucho do przychodni.

    OdpowiedzUsuń
  47. Wygląda na to, że nawet o siebie dbam, bo wykonuję wszystko o czym mówisz :) No może poza profesjonalnym samobadaniem piersi (z naciskiem na profesjonalne) :)

    OdpowiedzUsuń
  48. Badania powinny być dla nas równie ważne jak codzienny wygląd :). Pozytywny wpis :)

    OdpowiedzUsuń
  49. Czesc 😊 pisze że względu na to, że jakiś czas temu pisałaś o tym, że robiłaś sobie kwas TCA. Proszę napisz coś więcej na jego temat. Mam problem nie tyle co z trądzikiem, a z zaskornikami/ wagrami. Brak już sił do tego, ale na ten temat nie będę się rozwodzić ( temat rzeka ). Proszę powiedz,czy w/w kwas będzie odpowiedni na tą dolegliwość ??? Bedze wdzięczna za odpowiedź. Twoja czytelniczka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana, niedługo napiszę więcej na temat tego zabiegu, a tymczasem zapraszam do lektury nowego wpisu gdzie o trądziku własnie :-)

      Usuń
  50. Wpis bardzo pozytywny i potrzebny :) Niestety unikanie lekarza dotyczy czasami i mnie

    OdpowiedzUsuń
  51. Dario, co sądzisz o suszarce kapturowej? Poważnie zastanawiam się nad jej zakupem, myślę że świetnie sprawdziłaby się do masek, sądzisz, że jak często powinno się jej używać? Dzięki Twoim poradom moje włosy są już w świetnej kondycji, jednak chciałabym je jeszcze bardziej rozpieścić, polecasz zakup tej suszarki? Wiem, że jej nie posiadasz ale masz taką widzę na temat włosów i jesteś tak obeznana że po prostu muszę Cię spytać, no i liczę się z Twoim zdaniem bo jesteś prawdziwą ekspertką :) Pozdrawiam i czekam niecierpliwie na odpowiedź!

    OdpowiedzUsuń
  52. Bardzo potrzebny wpis ! Po swoich doświadczeniach wiem że nie można odwlekać wizyt u lekarza, szczególnie u ginekologa ! Mam 22 lata i odwlekałam pierwszą wizytę u ginekologa od dłuższego czasu, ponieważ nie miałam żadnych niepokojących objawów, a myślałam że bolesny i długi okres wynika już po prostu z mojej natury. Moja mama mówiła tak samo, skoro nic ci nie jest to nie ma po co iść do ginekologa bo to nie jest najprzyjemniejsze badanie. Aż w końcu któregoś dnia stwierdziłam ze trzeba w końcu iść, przemóc ten strach. Dziewczyny nie ma się czego bać ! To tylko badanie, jak każde inne tak na prawdę. A wracając do mojej pierwszej wizyty, to dowiedziałam się na niej o tym że mam torbiel na jajniku, był już takiej wielkości ze kwalifikował się do wycięcia, pół roku później miałam operacje, teraz śmigam do ginekologa co około 3 miesiące na kontrole. A kto wie, czy gdybym nie wybrała się do tego ginekologa rok czy dwa wcześniej może uniknęłabym operacji. Dlatego zachęcam wszystkie dziewczyny, aby poszły profilaktycznie na badanie i nie odwlekały go.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie tak, bo jeśli torbiel jest niewielka, to można ją leczyć farmakologicznie. Dobrze, że w ogóle zdecydowałaś się na wizytę :-)

      Usuń
  53. Mam zamiar zakupić pędzle ZOEVA PINK. Na allegro są w cenie 99-139zł. Cena sugeruje iz nie są to oryginały, ale są tam zdjęcia z pędzlami z Twojego bloga. To Ty je sprzedajesz? Pozdrawiam Gabi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie ja sprzedaję te pędzle - ktoś musiał mi ukraść zdjęcie :-( I w takiej cenie to na 100% podróba.

      Usuń


Dziękuję za odwiedziny i każdy pozostawiony komentarz. Niestety nie odpisuję na wiadomości prywatne i maile. Jeśli masz jakieś pytanie, to zadaj je w komentarzu na blogu pod najnowszym postem (niezależnie od tematyki wpisu). Postaram się pomóc :-)

Custom Post Signature

Custom Post  Signature